تاثیر هنر فلز کاری مکتب خراسان بر فلز کاری مکتب موصل ( بررسی موردی قلمدان و گلاب پاش )
نویسندگان
چکیده
نقش مایه های گوناگونی که بر روی اشیای فلزی مکتب خراسان دوره سلجوقی حک شده اند، اعتقادات قومی- مذهبی، باورها و آداب و رسوم اجتماعی و شرایط زیست محیطی و پاره ای واقع نمائی ها را نشان می دهند. علم ستاره شناسی(نجوم) و ابزارهای نجومی در دوران بعد از اسلام به دلایل و ضرورت های گوناگون اجتماعی برای مسلمانان مانند طلوع و غروب خورشید به جهت اقامه نماز و نگه داشتن روزه ونیز جهت های جغرافیایی برای سفر و طالع بینی، سعد و نحس بودن روزها و شب ها، به یکی از پدیده های علمی تبدیل شد. در این راه هنرمندان هم با تأسی از علوم و دانشمندان، در خلق برج های دوازده گانه صور فلکی بر روی ظروف فلزی، به ویژه قلمدان ها و مرکبدان ها، تلاش بسیاری نموده اند. در دوره اسلامی به جهت منع استفاده از ظروف زرین و سیمین، این وسیله بیشتر در جهت ساخت ادوات جنگی و نظامی استفاده شده است. با گذشت سالهای نخست، ظروف فلزی در دوره سلجوقی، به جهت حمایت سلاطین، از رونق چشمگیری برخوردار بوده که زایش مکتب فلز کاری خراسان از آن جمله است که تا زمان هجوم مغول ادامه داشته است. امتداد تکنیک های گذشته(دوره ساسانی) و مضمون های مشترک در مکتب خراسان و موصل مشهود است. نظر به اینکه به دلایلی می توان تاثیرات آشکار هنر فلزکاری مکتب خراسان را بر مکتب موصل مشاهده کرد، در این مقاله به واکاوی نقوش قلمدان و گلاب پاش از غرب ایران در دوران سلجوقی و مکتب موصل به روش توصیفی تحلیلی آیکونوگرافی که درجستجوی معنا از ورای تصویر به همراه تبین و تحلیل معنا نهفته است در اثر، به همراه توصیف فرم پرداخته می شود. نتیجه حاصل از مقاله این است که مهم ترین تفاوتی که در تزیینات و ترکیب بندی های موجود بین دو مکتب خراسان و موصل به چشم می خورد، غالب بودن نقوش هندسی بر سایر نقوش در مکتب موصل است، در حالی که نقش مایه های به کار رفته خراسان، بیشتر بر محور نقوش پیکره ای و تصاویر انسانی و جانوری است.
منابع مشابه
پژوهشی در شیوههای ساخت و مضامین مکتب فلزکاری موصل مطالعۀ موردی: صندوقچه و شمعدان بدرالدین لؤلؤ
مکتب فلزکاری موصل یکی از فعالترین و برجستهترین مکاتب فلزکاری در دورۀ اسلامی همزمان با اواخر دورۀ سلجوقی و دورۀ ایلخانی است. به دلیل جایگاه ویژۀ هنر فلزکاری دوران اسلامی و جایگاه خاص مکتب فلزکاری موصل، پژوهش در مکتب فلزکاری موصل بر اساس شیوهها و فنون ساخت و تزئین شکلها و شکل زیباشناختی آثار ضروری به نظر میرسد. ازاینرو، این مقاله درصدد تبیین ویژگیهای مکتب فلزکاری، فنون ساخت و تزئینات و م...
متن کاملبررسی تأثیر فلز پرکننده بر خواص مکانیکی و متالورژیکی اتصال ترکیبی جوشکاری- لحیم-کاری آلومینیم به فولاد گالوانیزه
در مطالعه حاضر، ورقهای آلیاژ آلومینیم 5083 به وسیله روش ترکیبی جوشکاری- لحیمکاری با به کار بردن پرکنندههای سیمی 4043 و 4047 به ورقهای فولاد گالوانیزه متصل شدند. اندازه حرارت ورودی جوش و نوع فلز پرکننده روی خواص ریز ساختاری و مکانیکی اتصال حاصل شده موثراند. نتایج بدست آمده از مشاهدههای ریزساختاری نشان داد که در حرارت ورودی مشابه، ضخامت لایه ترکیب بین فلزی ترد برای اتصال ایجاد شده با فل...
متن کاملماشین کاری آنزیمی فلز آهن توسط گلوکزاکسیداز
پیش از ظهور روش های نوین ماشین کاری نظیر ماشین کاری زیستی و آنزیمی، از روش هایی چون ماشین کاری شیمیایی، ماشین کاری الکتروشیمیایی، ماشین کاری تخلیه الکتریکی استفاده شده است که هریک از روش های مذکور مزایا و معایبی را داراست. روش های فوق موجب تخریب سطح مورد نظر و آسیب دیدن آن، اعمال پتانسیل اضافی، ایجاد حفرات بر روی سطح مورد نظر و مشکلاتی دیگر می شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، اخیرا ماشین ...
بررسی و تحلیل نقـش و نگاره های آبریزهای موصـل (مطالعه موردی : آبریز احمد زکی النقاش موصلی، آبریز یونس بن یوسف موصلی، آبریز قاسم بن علی موصلی، آبریز ابراهیم بن موالیای موصلی)
آبریز ها(ابریق)، یکی از مهم ترین تولیدات هنر فلزکاری در فرهنگ و تمدن دوران اسلامی است. اوج کاربرد، شکوه و زیبایی آبریزها به قرن های چهارم تا هفتم هجری قمری یعنی دوران سلجوقی و ایلخانی در مکاتب فلزکاری خراسان در ایران و غرب ایران به طور خاص موصل، برمی گردد. مکتب فلزکاری موصل، با بهره گیری از مواد با کیفیت و دردسترس، فنون ساخت، تزئینات، موضوعات تزئین در هنر فلزکاری ایران (عصر ساسانی و سلجوقی) و ه...
متن کاملبررسی و تحلیل نقـش و نگاره های آبریزهای موصـل (مطالعه موردی : آبریز احمد زکی النقاش موصلی، آبریز یونس بن یوسف موصلی، آبریز قاسم بن علی موصلی، آبریز ابراهیم بن موالیای موصلی)
آبریز ها(ابریق)، یکی از مهم ترین تولیدات هنر فلزکاری در فرهنگ و تمدن دوران اسلامی است. اوج کاربرد، شکوه و زیبایی آبریزها به قرن های چهارم تا هفتم هجری قمری یعنی دوران سلجوقی و ایلخانی در مکاتب فلزکاری خراسان در ایران و غرب ایران به طور خاص موصل، برمی گردد. مکتب فلزکاری موصل، با بهره گیری از مواد با کیفیت و دردسترس، فنون ساخت، تزئینات، موضوعات تزئین در هنر فلزکاری ایران (عصر ساسانی و سلجوقی) و ه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دو فصلنامه مطالعات هنر بومیناشر: دانشگاه مازندران
ISSN 2476-3756
دوره 1
شماره 3 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023